maanantai 2. kesäkuuta 2014

Kolmas kerta toden sanoo - tai sitten ei


Siis, miten vaikeaa voi olla vatkata valkuaiset kovaksi vaahdoksi, sekoittaa niihin sokeria ja mantelijauhetta, pursottaa ja pistää uuniin ? Mitä ilmeisemmin todella vaikeaa.

Macarons ei taida olla minun juttuni. Kolme kertaa olen kokeillut, kolme kertaa on mennyt pahemman kerran pieleen.

Ensimmäisellä kerralla minulla oli vääränlainen tylla - kyllä, macaronsien tekeminen on välineurheilua. Tähtityllalla tuli jotain ihan muuta kuin tasaisia leivoksia.

Toisella kerralla oli tylla oikea, mutta aivot mitä ilmeisemmin jumissa ja lukutaito hakusessa. Taikinasta tuli liian löysää ja, no, sen arvaa, miten sitten kävi... Kolmannella kerralla muistin kyllä vatkata, mitä ilmeisemmin liian kovaksi vaahdoksi - tai sitten vika oli uunin lämpötilassa tai olin huolimaton ainesten määrän kanssa tai...

En minä enää tiedä - valistakaapa nyt viisaammat, miksi leivokset räjähtivät uunissa ? Yläkuvassa näkyvät ne kaikki kolme puolikasta, jotka kolmesta pellillisestä olivat edes sinnepäin. Alla esimerkki niistä muista...

Onneksi ovat kuitenkin sen verran herkkua, että hukkaan eivät pääse menemään.



4 kommenttia:

  1. Ainakin ylemmässä kuvassa ihan hyvän näköiset.Olen kerran tehnyt osittain macaronseja petit fours-kurssilla,josta kirjoitin blogissakin,ja macarons-silikonimattokin on olemassa mutta vielä en ole kokeillut ihan itse noita tehdä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ne olivatkin ainoa kolmesta pellillisestä... Tämä tuntuu olevan minulle jotenkin ihan ylivoimainen homma. Tosin nyt ostin patterit keittiövaakaankin, niin saan seuraavalla kerralla sitten punnittua aineksetkin grammalleen :-)

      Poista
  2. laitoitko muuten macaronsit lepäämään ennen uunia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, ja hyvä "kuori" oli päällä. Se itse asiassa pysyi paistaessakin, mutta sisukset lähtivät karkuun ;-)

      Poista

Ilahdun aina kommenteista!